Efter adskillelige år som konsulent og leder på det almene - og specialiserede børneområde startede jeg i 2019 så småt op med Oldenburg Rådgivning. Det gjorde jeg, fordi jeg synes der manglede et reelt og mere helhedsorienteret alternativ til den vejledning, som forældre til børn med særlige behov fik i kommunerne.
Behovet for råd og sparring er ikke blevet mindre, tværtimod - og ved udgangen af 2021 bestemte jeg mig for at blive mere eller mindre fuldtids-startup. I løbet af 2022 og 2023 har jeg bl.a. udvidet rådgivningen til også at omfatte oplæg for fagprofessionelle i dagtilbud, på skoler og uddannelsessteder, der ønsker større indsigt i bl.a. rettigheder, forælderperspektivet, værktøjer og inspiration til et mere konstruktivt samarbejde.
Jeg er tilknyttet den Pædagogiske Diplomuddannelse på Professionshøjskolen Absalon, hvor jeg som underviser arbejder med at udvikle lærere og pædagogers kompetencer inden for bl.a. lovgivning, didaktisk design og hvordan man i praksis skaber fællesskabende og inkluderende læringsmiljøer.
Jeg er uddannet Cand.mag i Pædagogik fra Københavns Universitet (2008) med speciale i strategisk udvikling af (og læring i) professionelt arbejde med børn i udsatte positioner. Min specialisering omfatter i høj grad (kompetence)udvikling af især lærere og pædagogers arbejdsfelt og praksis, til gavn for sårbare børn og unges læring og udvikling.
Jeg har siden uddannet mig inden for bl.a. ledelse, proces- og mødefacilitering, konflikthåndtering og mægling samt kognitiv adfærdsterapi, ACT, neuropsykiatriske lidelser hos børn (særligt autisme og ADHD) mentalisering og traumebehandling. I 2025 kan jeg også kalde mig Master i Socialret fra Aarhus Universitet, med særligt fokus på børneret, inklusion og ligebehandling i uddannelsessektoren.
Som rådgiver trækker jeg aktivt på min viden og erfaring med, hvordan den kommunale forvaltning, skolesystemet, de pædagogiske og specialiserede tilbud (også døgnregi) fungerer, herunder hvilken tilgang, undervisning og pædagogik børn med særlige behov bør mødes med.
I praksis gør det, at jeg i rådgivningen og som oplægsholder integrerer flere vidensområder, bl.a. socialfaglige tilgange, didaktisk og pædagogisk tænkning samt lærings- og konfliktteoretiske perspektiver på, hvordan børn og (vi) voksne lærer, omsætter teori til praksis og bliver bedre til at samarbejde.
Det er vigtigt for mig, at I fra start til slut oplever at få noget ud af den faglige bistand og sparring. Det gælder selvfølgelig både forældre og fagprofessionelle.
Det er også vigtigt, at I oplever at (sam)arbejdet er præget af ordentlighed og nærvær. Etikken betyder meget i mit daglige virke, og jeg har en høj integritet.
Er I forældre, tager rådgivningen altid tage afsæt i det I gerne vil opnå. Jeg er grundig i min analyse og bestræber mig på at give jer flest mulige faglige perspektiver med på vejen. Det giver for mange forældre en oplevelse af, at jeg samler trådene og de ofte løsrevne udsagn om, hvad der vigtigt for jeres barn.
Da vi også altid har fokus på, hvordan I komme godt videre, kan I forvente at blive vejledt i, hvornår, hvordan og i hvilken rækkefølge I skal henvende jer til de forskellige parter.
Kommer I fra et dagtilbud, en skole eller et uddannelsessted, vil I opleve, at jeg gør mig umage for at bygge bro mellem den viden og erfaring jeg tilfører, jeres hverdagspraksis og virkelighed - og så de (også mere strukturelle) vilkår der er for lærere og pædagogers virke.
Det er vigtigt for mig, altid at designe læringsformat og indhold meningsfuldt i forhold til de erfaringer I har - og den pædagogik og undervisning I ønsker at udvikle. I skal ikke blot inspireres, men også 'gøre' noget med den nye viden.
Jeg møder mange dygtige og engagerede fagpersoner på min vej, og jeg samarbejder eller henviser derfor også gerne til andre, som på den ene eller anden måde kan bidrage med en særlig ekspertise.
Det drejer sig bl.a. om Emilie Gade fra Digital Socialrådgiver: https://digitalsocialraadgiver.dk og Linda Klingenberg fra Min Private Rådgiver: https://minprivateraadgiver.dk der begge har en sympatisk og konstruktiv indgangsvinkel til samarbejdet (med kommunerne) om sagsbehandlingen på handicapområdet.
Pernille Jul Skovby har som ergoterapeut et meget skarpt, empatisk og erfarent blik for, hvad der skal til for at hjælpe børn på rette vej.
Jeg kan varmt anbefale For Lige Vilkår, som er en landsdækkende og diagnosetværgående forening for familier med børn, der har særlige behov på grund af handicap eller kronisk sygdom: https://forlige.dk.
Jeg kan godt lide Skolen Fri, som er et vigtigt initiativ og reelt alternativ til børn, der enten midlertidigt eller i længere perioder har brug for et andet læringsformat: https://skolenfri.dk.
Endelig er jeg begejstret for den erfaring og medmenneskelighed, der følger med Kis Laursen's kurser og forældreforløb: https://detunikkebarn.dk - og for den varme, indsigt og viden om autisme og forælderskab, man kan hente hos Louise Mejnertz i Kompaz: https://kompaz.dk.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes | CVR 40691790 Oldenburg Rådgivning, 3050 Humlebæk