TIL FAGPROFESSIONELLE


TID TIL SPECIALISERING?


Jeg tilbyder en række ydelser til fagprofessionelle i de almene- og specialiserede tilbud, skoler og uddannelsessteder, der mangler inspiration, sparring og værktøjer til den specialpædagogiske indsats, didaktikken og den differentierede undervisning - og ikke mindst forældresamarbejdet.


Måske er I som skole er i færd med at udvikle mellemformer, hvor I integrerer specialpædagogiske greb i almenundervisningen - eller arbejder med særskilte indsatser for elever med særlige behov?


Måske er I nysgerrige på Barnets Lov - og betydningen for pædagoger og læreres virke? Eller I mangler en opdatering på lovgivning og regelsæt der regulerer praksis og samarbejde om børn med særlige behov?


Det kan også være I har brug for et nyt værktøj, når I skal omsætte den pædagogisk-psykologiske vurdering (PPV), psykiatriens erklæringer, forældres og andres udtalelser til en god, realistisk og didaktisk plan for den støtte og specialundervisning et barn skal have? Det er nemlig en svær (og ofte lidt overset) 'oversættelsesopgave' for pædagoger og lærere.


Der er heldigvis viden og faglig sparring at hente - lige her!

VEJEN TIL ET BEDRE SAMARBEJDE

Til almene- og specialiserede tilbud, dagtilbud og skoler skoler, der ønsker inspiration, ny viden og brugbare værktøjer til samarbejdet med forældre til udsatte eller sårbare børn.

SVÆRE SAMTALER OG SVÆRE MØDER

Til almene- og specialiserede tilbud, dagtilbud og skoler, der mangler inspiration, sparring og øvelse i at håndtere de svære og følelsesladede samtaler - og gerne vil være bedre til at holde møder.

PROFILEN OG DET GODE LÆRINGSMILJØ

Til almene- og specialiserede tilbud og uddannelsessteder, der mangler brugbare specialpædagogiske greb - og et konkret værktøj (profilen) til at 

 lave en plan og evaluere en fokuseret indsats.

LOVGIVNING OG REGELSÆT

Til almene- og specialiserede tilbud, der gerne vil opdateres på de væsentlige regelsæt der regulerer praksis og tværfagligt samarbejde om børn med særlige behov, herunder Barnets Lov.



DET SVÆRE FORÆLDRESAMARBEJDE


Hvad enten man er leder af et alment- eller specialiseret tilbud, lærer, pædagog eller socialrådgiver, kan samarbejdet med forældre til børn med særlige behov til tider opleves så vanskeligt og følelsesladet, at det går ud over dialogen med forældrene - og i værste fald indsatsen for barnet.


Og det er der faktisk en rigtig god grund til. 


Forældreskabet er sårbart, når man har et barn med særlige behov - og mange forældre har en oplevelse af at være på 'overarbejde' (praktisk og følelsesmæssigt) for at sikre den rette hjælp og støtte til deres barn.


Mødet med 'systemet' og de forskellige parter omkring barnet, kan være svær eller ligefrem grænseoverskridende - og mange oplever at være havnet (ufrivilligt) i en position som de særligt krævende, kritiske eller bekymrede (ofte 'ressourcetærke') forældre.


Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan vi kan gøre en forskel for forældrene - og ikke mindst børnene?


Lige præcis den del har jeg et kvalificeret og erfarent bud på. 


Som fagprofessionel kan man nemlig, ved hjælp af indsigt i forælderperspektivet og egne idealer, blive bedre til at holde fast i dialogen og fagligheden, involvere forældrene meningsfuldt, holde bedre møder - og dermed forebygge og håndtere et potentielt konfliktfyldt og meget lidt konstruktivt samarbejde.



MANGLER I INSPIRATION TIL ET GODT OG KONSTRUKTIVT

FORÆLDRESAMARBEJDE?

For mange pædagoger, lærere og socialrådgivere er der brug for en særlig opmærksomhed og indsigt - noget ekstra til værktøjskassen, når det gælder samarbejdet med forældre, der har børn med særlige behov.


Forældresamarbejdet er en kompleks størrelse, fordi der er noget sårbart på spil - også for fagpersoner. Der er derfor ikke nogen lette løsninger (eller en manuel for den sags skyld). 


Måske har I brug for værktøjer til at håndtere svære samtaler, hvor I skal fortælle om, hvad der bekymrer jer, hvilke støtte I giver og hvordan barnet udvikler sig i netop jeres kontekst?


Eller det kan være, at I gerne vil blive bedre til at 'læse' og håndtere forældrenes mere eller mindre bevidste strategier i samarbejdet, så fokus bliver ved med at være på sagen - og dermed barnets sociale og faglige udvikling.


I kan også få hjælp til at organisere og deltage i netværks- eller statusmøder, hvor der er forskellige faglige perspektiver i spil og forældrene (udover at være berørte) stiller spørgsmål til rammer og indhold i den faglige indsats. 


Et godt samarbejde, der hvor forældreskabet er sårbart, handler nemlig ikke kun om, hvordan vi som professionelle møder og anerkender forældrenes perspektiv. Det handler i høj grad også om, hvornår, hvor meget og i hvad vi rent faktisk inddrager dem, både når vi definerer hvad 'problemet' (bekymringen) er - og når vi skal finde løsningerne.


Måske er det der I er lige nu - hvor I har brug for skræddersyet inspiration og et supplement til lige netop jeres samarbejdspraksis med forældrene?


MANGLER I ET GODT OVERBLIK?


Er I lærere eller pædagoger - og synes I, at det er en svær opgave at 'oversætte' andres udtalelser til tiltag og metoder, der fungerer i en pædagogisk og læringsmæssig kontekst? 


Hvis I genkender den faglige og (for mange) helt reelle udfordring det er, at få den didaktiske refleksion i spil med både eksterne og egne beskrivelser af barnet - så er I det helt rette sted. Især hvis I mangler inspiration til, hvordan man laver en enkel, brugbar og tydelig plan for, hvordan den specialpædagogiske bistand eller specialundervisning skal gives for at imødekomme det særlige behov.


I kan få hjælp til at lave jeres egne skarpe profiler, der synliggør barnets/elevens læringsforudsætninger; diagnoser, karakteristika og strategier - og giver et godt overblik over de vigtigste kompenserende virkemidler og metoder til at øge mulighederne for ligeværdig deltagelse i fællesskabet.


I får på den måde et stærkt fællesfagligt værktøj til dialogen om, hvad der virker og hvordan barnet/eleven udvikler sig i netop jeres kontekst. I får også et godt afsæt til at inddrage forældre og andre parter i, hvordan I alsidigt støtter barnet/eleven.


Jeg laver profilen i en løsningsfokuseret og didaktisk ramme - og kombinerer et kognitivisk læringssyn med en sociokulturel forståelse, således at både individuelle, kontekstuelle og organisatoriske forhold prioriteres.

unsplash